Τετάρτη 7 Ιανουαρίου 2009

Θέλω κι άλλες διακοπές!

Jenny Holzer, Protect me From What I Want (Προστάτεψέ με από αυτό που θέλω), φωτεινή επιγραφή (LED), αναρτημένη σε δρόμο της Νέας Υόρκης.

Συνεχίζοντας με το είδος εκείνο της εννοιολογικής τέχνης στο οποίο συνυπάρχει ο λόγος και η εικόνα, ή εικόνα είναι οι λέξεις, βλέπουμε εδώ δύο ακόμα έργα της Jenny Holzer.
Γιατί όμως στα τέλη του 1960 πολλοί καλλιτέχνες χρησιμοποίησαν σχεδόν αποκλειστικά τη γλώσσα στο εικαστικό τους έργο;
Ένας λόγος ήταν η αυξανόμενη τάση για την αποϋλοποίηση του καλλιτεχνικού αντικειμένου. Η χρήση της "άυλης" γλώσσας ήταν ένας καλός τρόπος να επιτευχθεί αυτός ο σκοπός, αν και υπήρχαν και πολλοί άλλοι τρόποι. (Μπορείς να θυμηθείς ένα αποϋλοποιημένο έργο που έχουμε δει σε παλαιότερη ανάρτηση;).
Ένας άλλος λόγος ήταν η ανάγκη για επικοινωνία με ένα ευρύτερο κοινό. Χαρακτηριστικό παράδειγμα τα έργα της Holzer. Βγάζοντάς τα έξω από τις γκαλερί και τα μουσεία μπόρεσε να τα δείξει σε ανθρώπους που ποτέ δεν επισκέπτονται αυτούς τους χώρους.
Πολλοί καλλιτέχνες αλλά και θεωρητικοί εκείνη την εποχή υποστήριζαν ότι όλα τα έργα τέχνης είναι κυρίως γλωσσικά, ότι δηλαδή, κάθε καλλιτεχνική πρόταση έχει μια γλωσσική διάσταση ανεξάρτητα από τα στοιχεία που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή της.
Μπορείς να σκεφτείς εσύ κάποιον άλλο λόγο που μπορεί να ωθήσει ένα καλλιτέχνη να χρησιμοποιήσει τη γλώσσα στο εικαστικό έργο του;

Jenny Holzer, Abuse of Power Comes Αs No Surprise (Η Κατάχρηση Εξουσίας Δεν Προκαλεί Έκπληξη), φράση τυπωμένη σε μπλουζάκι

Δες στη διεύθυνση που ακολουθεί ένα διαδικτυακό (web art) έργο της Jenny Holzer με τίτλο: Please Change Beliefs (Παρακαλώ Αλλάξτε Πεποιθήσεις). Θα δεις μια σειρά αφορισμών* να εναλλάσσονται στην οθόνη. Οι αφορισμοί είναι το κύριο χαρακτηριστικό της δουλειάς της Holzer, αλλά εδώ υπάρχει ένα επιπλέον στοιχείο: η διαδραστικότητα. Μπορεί δηλαδή ο θεατής να επέμβει στο έργο και να το αλλάξει. Κάντο και εσύ! Πάτησε στο σύνδεσμο "please change beliefs" και επιλέγοντας έναν αφορισμό τροποποίησέ τον σύμφωνα με τις πεποιθήσεις σου.
Το έκανε και η Άσχετη. Μπορείς να μαντέψεις ποιο αφορισμό επέλεξε και πώς τον τροποποίησε;
Η διεύθυνση είναι:
.
Ποιό άλλο έργο της Web Art έχουμε αναφέρει σε παλαιότερες αναρτήσεις;
.
*αφορισμός: περιεκτική και επιγραμματική φράση, που περιλαμβάνει μια αλήθεια (που για τον ομιλητή θεωρείται καθολικού κύρους)

36 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

στα τελη του 60΄ πολλοι καλλιτεχνεσ χρησιμοποιησαν τη γλωσσα στο εικαστικο τουσ εργο γιατι τπτε 3εκινησε το κινημα τησ εννοιολογικησ τεχνησ που αμφισβητει τον τροπο που αντιμετωπιζαν την τεχνη κα8ωσ και τα μεσα που χρησιμοποιει ο καλλιτεχνησ. αυτη η τεχνη χρησιμοποιει ωσ μεσο εκφρασησ εικονεσ ή αντικειμενα που ειναι συναισ8ηματικα φορτισμενα. απουλοποιημενο εργο νομιζω ειχαμε αναφερει οτι ειναι το on kawara update που το εκαναν oι MTAA. 8εωρω οτι ο καλλιτεχνησ χρησιμοποιει τη γλωσσα στο εικαστικο του εργο για να εκφρασει τα συναισ8ηματα του οπωσ λεει και η εννοιολογικη τεχνη. τον αφορισμο που χρησιμοποιει η ασχετη ισωσ ειναι το: Confusing yourself is a way to stay honest.

Πόλυ Κοκκινιά είπε...

Όχι loll δεν είναι αυτός ο αφορισμός που τροποποίησα!

Αν σκεφτεί κανείς ότι η ψηφιακές τέχνες ( web art, video art, new media art κ.λ.π.) είναι πράγματι άυλες, όντως το on kawara update είναι ένα αποϋλοποιημένο έργο. Έχουμε όμως δει ένα ακόμα ποιό αποϋλοποιημένο...τόσο αποϋλοποιημένο που έχει εξαφανιστεί!
Αυτά ξέρω εγώ, για τα υπόλοιπα ας μιλήσει κάποιος πιο σχετικός.

Ανώνυμος είπε...

egw!

Πόλυ Κοκκινιά είπε...

ΟΧΙ!!!!!!!

Ανώνυμος είπε...

Έλα τώρα Κοκκινιά, εγώ είμαι εδώ η Άσχετη! Εσύ είπαμε το παίζεις σχετική.

Ανώνυμος είπε...

to paizei nai, nai, to paizei!

Πόλυ Κοκκινιά είπε...

Θύμωσα!

Ανώνυμος είπε...

λογω του κινηματοσ το οποι αμφισβητει τον τροπο που αντιμετωπιζαν την τεχνη (απουλοποιημενη, αντικειμενα καλλιτεχνη) βρηκαν εναν τροπο να εκφρασουν την τεχνη και τα συναισ8ηματα του καλλιτεχνη που ειναι η γλωσσα (αυλη). γιαυτο και η holzer γραφει φρασεισ που εκραζουν τα συναισ8ηματα τησ που δεν μπορει να τα απουλοποιησει κανενασ.ο hsieh με το "ενασ χρονοσ περφορμανσ" που το πηραν παλι οι MTAA και εφτια3αν το "one year performans video"

Ανώνυμος είπε...

σιγουρα εχει γραψει η ασχετη??? γιατι και ωσ ασχετη μηπωσ εκανε κανενα λα8ακι και νομιζει οτι εγραψε??

Πόλυ Κοκκινιά είπε...

Loll, στο σύνολό της η εννοιολογική τέχνη καταργεί άλλοτε περισσότερο και άλλοτε λιγότερο το έργο τέχνης ως υλικό αντικείμενο. Δουλεύει με τις έννοιες και όχι με σχήματα, χρώματα ή υλικά. Με ένα τέτοιο πρίσμα φυσικά, και τα έργα του Hsieh, απέχουν από το παραδοσιακό καλλιτεχνικό αντικείμενο.΄Εχουμε όμως, επιμένω, ασχοληθεί με ένα έργο που είναι ...πώς να το πω...αέρας!

Ανώνυμος είπε...

aeras kopanistos!

Ανώνυμος είπε...

Μπήπως εννοείτε το έργο του Hiroharu Mori με το ερωτηματικό στον αέρα;;

Πόλυ Κοκκινιά είπε...

Καλά εκείνο το "η(!) ψηφιακές μορφές τέχνης" στο πρώτο μου σχόλιο...Ένας αυτόματος ορθογραφικός έλεγχος δε μπορεί να υπάρξει στη συγγραφή σχολίων κύριε Blogger;Τόσα λεφτά πληρώνουμε!

Πόλυ Κοκκινιά είπε...

Ακόμα και ένα μπαλόνι έχει κάποια υλική υπόσταση, Νίκη. Όχι, δεν έχω αυτό το έργο στο μυαλό μου.

Ανώνυμος είπε...

psarakia!me mia erwthsh sas evale n kanete epanalhpsh olo t blog!

Ανώνυμος είπε...

Παρακάτω ένα σχόλιο από ένα lock:
H εννοιολογική τέχνη δεν είναι τίποτα άλλο παρά ένα κατασκεύασμα ατάλαντων καλλιτεχνών για να κρύψουν την ανεπάρκειά τους , η καλύτερη μέθοδος των θεωρητικών-κριτικών για να βγούν στο προσκήνιο μπροστά από τους καλλιτέχνες και ο πιο έξυπνος τρόπος για αρκετούς εμπόρους τέχνης να πουλήσουν φύκια για μεταξωτές κορδέλες!
Μήπως εννοείτε τον ήχο της σιωπής του Τζων Κέητζ που το ''το τίποτα μπορούσε να είναι όλα'' όπως είπε;;

Ανώνυμος είπε...

Παρακάτω ένα σχόλιο από ένα block εννοούσα...Αχχχ αυτά τα λάθη...!!!

Ανώνυμος είπε...

μηπωσ το εργο του michael asher εννοιολογικοσ καλλιτεχνησ."Το Αδειο"

Πόλυ Κοκκινιά είπε...

Μπράβο loll! Η "Άδεια Γκαλερί" του Asher είναι το απόλυτα άυλο εικαστικό έργο.
Το έργο του Κέητζ, Νίκη, αν και έχει επηρεάσει τις εικαστικές τέχνες και έχει επηρεαστεί από αυτές, δεν είναι εικαστικό έργο. Η μουσική, ευτυχώς για αυτήν, είναι πάντα άυλη...

Για τις απόψεις που διάβασες στο blog και μας τις μεταφέρεις Νίκη: Ψάρεψες και θέλεις να σου πούμε αν έπιασες λαβράκι ή γαλότσα...
Αυτό προσπαθούμε να κάνουμε εδώ, να μάθουμε να ξεχωρίζουμε αυτά τα δυο.
Νομίζω πως έχεις μάθει ήδη αρκετά για να αποφασίσεις. Σκέψου και πες μας!

Ανώνυμος είπε...

Τις αγελαδες στις Ινδίες τις θεωρούν Ιερές και ούτε που τις αγγίζουν. Αυτό εμεις το θεωρούμε βλακεία και οι Ινδοί σοφία.
ΟΠΟΤΕ αν ''ανοίξουμε'' το μυαλό μας και σκεφτούμε σαν Ινδοί είμαστε υποχρεωμένοι να δεχτούμε την σοφίαν του πράγματος.
ΟΠΟΤΕ εαν πράξουμε έτσι είμαστε υποχρεωμένοι να ''ανοίξουμε'' το μυαλό μας γενικά, και σε ολα, ΟΠΟΤΕ όλα , όσο και αν διαφέρουν απο την δική μας αντίληψη, είμαστε υποχρεωμένοι να τα δεχτούμε ως σοφίες.
ΑΛΛΑ η αντιληψη του ΟΛΟΥ εμπεριέχει μέσα της και το εντελώς αντίθετό της, επομένως ΟΛΑ πρέπει τότε να τα θεωρήσουμε ΚΑΙ βλακειες.
Εξ αλλου το είπε και ο Σώκρατης με το ''εν οίδα οτι ουδέν οίδα''?
ΟΠΟΤΕ και εγώ θα πώ πως:
“Ένα μόνο πράγμα γνωρίζω στα σίγουρα, ότι δηλαδή τίποτα δεν γνωρίζω”.


...................................

Ανώνυμος είπε...

Θα αγιάσει το στόμα σου εσένα, αδερφή ψυχή!

Πόλυ Κοκκινιά είπε...

Για τα φύκια,Νίκη, γράψε για τα φύκια...

Ανώνυμος είπε...

Όπως είχα πεί και σε προηγούμενη ανάρτηση ''το άδειο'' και ''το τίποτα'' υπάρχουν όσο δεν πέφτεις μέσα τους.....

Πόλυ Κοκκινιά είπε...

Ας τα πάρουμε με τη σειρά. Πιστεύεις, Νίκη ότι η εννοιολογική τέχνη είναι ένα κατασκεύασμα ατάλαντων καλλιτεχνών;

Ανώνυμος είπε...

επειδη αμφισβητη8ηκε η τεχνη και τα μεσα που χρησιμοποιουσε ο καλλιτεχνησ για να εκφραστει βρηκαν εναν αλλο τροπο που δυσκολα αμφισβητειται την εννοιολογικη τεχνη που τα εργα που φτιαχνει ο καλλιτεχνησ ειναι συναισ8ηματικα φορτισμενα με τα συναισ8ηματα του ιδιου του καλλιτεχνη.σε καμια περιπτωση δεν ειναι φυκια με μετα3ωτεσ κορδελεσ γιατι τα εργα αυτα εχουν συναισ8ηματα, δεν ειναι απλα μια κενη φαντασια του καλλιτεχνη.

Πόλυ Κοκκινιά είπε...

Φαντάζομαι loll, πως κατά λάθος έγραψες τη φράση "τα έργα αυτά έχουν συναισθήματα", γιατί ένα έργο μπορεί να εξωτερικεύσει τα συναισθήματα του δημιουργού του ή να προκαλέσει συναισθήματα στον θεατή, το ίδιο όμως το έργο δεν μπορεί να έχει συναισθήματα.

Ακόμα να παρατηρήσω ότι, δεν μπορούμε να πούμε για τους εννοιολογικούς πως είχαν μια συγκινησιοκρατική αισθητική , ότι προτάσσουν δηλαδή το συναίσθημα και τη συγκίνηση, όπως έκαναν για παράδειγμα οι ρομαντικοί ή οι εξπρεσιονιστές.

Ανώνυμος είπε...

ωχ ναι μπερδευτικα 'τα εργα αυτα εχουν συναισ8ηματα' αυτο που ειπατε εννοουσα.ακομα ειπα οτι τα εργα αυτα ειναι φορτισμενα με συναισ8ηματα τα συναισ8ηματα του καλλιτεχνη ειτε ειναι 8ετικα ειτε αρνητικα.

Ανώνυμος είπε...

δεν 3ερω αν καταλαβατε οπωσ το ειπα. αρνητικα συναισ8ηματα δηλ. λυπη πονο κ.τ.λ. 8ετικα συναισ8ηματα δηλ. χαρα εν8ουσιασμο κ.α. πιστευω πωσ δεν εχει να κανει με τον ρομαντισμο ουτε τον ε3πρεσιονισμο

Πόλυ Κοκκινιά είπε...

Ένα μεγάλο εμπόδιο για την κατανόηση και την απόλαυση των έργων τέχνης είναι η βαθιά ριζωμένη αντίληψη ότι η αναπαράσταση κατά κύριο λόγο, αλλά και η έκφραση, αποτελούν αναγκαία συνθήκη για την υπαρξή τους. Ακούμε έτσι συχνά για ένα έργο:"Δε μ'αρέσει γιατί δεν καταλαβαίνω τι παριστάνει" ή "Δε μ'αρέσει γιατί δε με συγκινεί".
Ένας πολύ μικρός, όμως, αριθμός έργων τέχνης, σε σχέση με το σύνολο της καλλιτεχνικής παραγωγής όλων των εποχών ,έγιναν για να αναπαραστήσουν κάτι ή για να εκφράσουν (ή να προκαλέσουν) συναισθήματα.
Τα έργα τέχνης λέει ο Νέλσον Γκούντμαν συμβάλλουν στην ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ενός κόσμου (όχι στην αναπαράσταση του ήδη υπάρχοντος)και σε έναν ΤΡΟΠΟ ΘΕΑΣΗΣ αυτού του κόσμου. Ο κόσμος αυτός δεν προϋποθέτει τα συναισθήματα, χωρίς φυσικά να τα αποκλείει.
Η έκφραση συναισθημάτων για ένα έργο τέχνης είναι ικανή αλλά όχι και αναγκαία συνθήκη. Υπάρχουν έργα που εκφράζουν (ή προκαλούν) συναισθήματα, αλλά δεν εκφράζουν ( ή προκαλούν) συναισθήματα όλα τα έργα τέχνης.

Πόλυ Κοκκινιά είπε...

Τα παραπάνω για σένα loll, αλλά και για σένα αγαπητέ Χρήστο, που "δε σε συγκινεί" όπως λες ο Μιρό και για το λόγο αυτό δε σ' αρέσει. Ο Μιρό δε δημιούργησε έργα για να συγκινήσει κανέναν. Γιατί να συγκινήσει εσένα;

Πόλυ Κοκκινιά είπε...

Συμπληρωματικά: Δε μπορούμε να κατανοήσουμε ένα έργο αν δε γνωρίζουμε το σκοπό του δημιουργού του. Ο Μιρό "κατασκεύαζε" κόσμους όχι συναισθήματα.
Οι εννοιολογικοί τι σκοπό είχαν;

Πού είσαι Νίκη; Διατριβή στους εννοιολογικούς κάνεις;

Ανώνυμος είπε...

stop reeeeeee! ase k kanenan allo n milhsei!

Ανώνυμος είπε...

η αλη8εια ειναι οτι εχω μπερδευτει λιγο. οταν βλεπεισ ενα εργο τεχνησ καποιεσ φορεσ σου προκαλει συναισ8ηματα και καποιεσ φορεσ σου ειναι αδιαφορο. και το αδιαφορο ομωσ δεν ειναι ενα συναισ8ημα???

Ανώνυμος είπε...

"An answer can be more confusing than the guestion" γράφει ένας αφορισμός στο Please Change Beliefs.
Εγώ πάντως, όσο πιο πολλά ρωτάω, τόσο πιο πολύ μπλέκομαι, για αυτό και παραμένω πάντα άσχετη...

Πόλυ Κοκκινιά είπε...

Η αδιαφορία είναι συναίσθημα;
Το συναίσθημα είναι ψυχική διέγερση που οφείλεται σε διάφορους παράγοντες, π.χ. σε ένα ευχάριστο ή δυσάρεστο γεγονός, που προκαλεί φυσιολογικές αντιδράσεις και μπορεί να ωθεί σε δράση.
Η αδιαφορία είναι σύμφωνα με τον παραπάνω ορισμό συναίσθημα;

Ανώνυμος είπε...

ειναι μια αντιδραση οχι ακριβωσ συναισ8ημα αλλα και το συναισ8ημα δεν ειναι μια αντιδραση του μυαλου ή τησ καρδιασ??